Mısır / Anti-Damping

SİRKÜLER: 2024- 560

Sayın Üyemiz,

- T.C. Ticaret Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü’nden Alınan Yazı Metni Aşağıya Çıkartılmıştır.

Mısır Yatırım ve Dış Ticaret Bakanlığı tarafından ülkemiz ve Çin Halk Cumhuriyeti menşeli “Soğuk Haddelenmiş, Galvanizli ve Boyalı Yassı Çelik” ürünlerine karşı 31 Ekim 2024 tarihinde bir anti-damping soruşturması başlatılmış olup, soruşturma açılış bildiriminin bir örneği Ek-1’de yer almaktadır.

Bilindiği üzere, yerli sanayilerin, üretimini gerçekleştirdikleri benzer veya doğrudan rakip mal konumundaki bir ürün grubunun ithalatı nedeniyle uğradıklarını iddia ettikleri maddi zararı önlemek için ülkeler, ticaret politikası önlemlerine başvurabilmekte ve mevcut gümrük vergilerinin üzerine ek yükümlülükler getirebilmektedirler. Bahse konu zarar olgusu, ilgili ürün ihracatçılarının, ithalatçı ülke pazarında kendi iç piyasalarından farklı fiyat politikaları izlemelerinden, yani damping uygulamalarından, ya da kamu kurumlarınca sübvanse edilen ihracatın haksız rekabete sebebiyet vermesi gibi nedenlerden kaynaklanabilmektedir.

Bu itibarla, Mısır tarafından başlatılan mezkûr soruşturmalarda soruşturma konusu ürün ithalatının dampingli olup olmadığı, ayrıca bu süreçte dampingli olduğu iddia edilen ithalatın Mısır yerli üretimi üzerinde bir zarara yol açıp açmadığı değerlendirilecektir. Mısır soruşturma otoritesi tarafından bu hususlarda müspet karar verilmesi halinde tüm ülkemiz firmalarına anti-damping önlemleri tatbik edilmesine hükmedilmesi olasılık dahilindedir.

Anılan soruşturma, ülkemizin de taraf olduğu Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Anti-Damping Anlaşması’nın amir hükümleri, ilgili DTÖ içtihadı ve Mısır’ın anti-damping ve telafi edici vergi uygulamalarına ilişkin ulusal mevzuatı (Ulusal Ekonominin Uluslararası Ticaretteki Haksız Uygulamaların Zararlı Etkilerinden Korunmasına İlişkin 161 sayılı Kanun ve buna bağlı Uygulama Esasları) çerçevesinde yürütülecektir.

DTÖ Anti-Damping Anlaşması’nın 6.10 Maddesi ve 161/1998 sayılı Kanun’un Uygulama Usul ve Esasları’nın 24. Maddesi soruşturma otoritesinin ihracatçı sayılarının yüksek olduğu durumlarda örnekleme (sampling) tekniğine başvurulabileceğini karara bağlamaktadır. Bu çerçevede, soruşturma otoritesi bilinen ihracatçılara soru formu iletmiş olup, ekli açılış bildiriminin 8 numaralı bölümünde, soru formu iletilmemiş ancak soruşturmaya taraf olmak isteyen ihracatçılarımızın 30 gün içerisinde soruşturma otoritesiyle iletişime geçerek talep edilen bilgileri sağlamasının gerektiği belirtilmektedir.

Soru formlarına verilen cevaplar doğrultusunda, örnekleme dahilinde yer alan firmalar için bireysel damping marjları hesaplanacaktır. Bakanlık ile iletişime geçen ancak örneklemede yer almayan firmalar, soruşturmalar kapsamında işbirliğine giden taraf olarak addedilecek olup bu firmalara yönelik olarak örneklemede yer alan ilgili taraflar için hesaplanan marjların ağırlıklı ortalamasını geçmeyecek damping marjları hesaplanması olanak dahilindedir.

Açılış bildirimlerinde de ifade edildiği üzere, herhangi bir ilgili tarafın belirlenen süreler içerisinde gerekli bilgileri vermeyi reddettiği veya yanıltıcı malumat sunduğu veya soruşturmaları engellediği durumlarda, ulaşılabilen mevcut diğer veriler esas alınarak (best information available) olumlu veya olumsuz ön ve nihai belirlemeler yapılabilir. Dolayısıyla, ilgili herhangi bir tarafın işbirliği yapmaması ve bu nedenle ilgili bilgilerin yetkili mercilere verilmemesi halinde, bu durum ilgili tarafların işbirliği yaptığı duruma kıyasla, söz konusu tarafın daha az lehine olan bir sonuca yol açabilir.

Bu itibarla, firmalarımızın Bakanlığımız internet adresinde “Türk İhraç Ürünlerine Yönelik Uygulanan Ticaret Politikası Savunma Önlemleri” başlığı altında yer alan “TPSA Önlemlerine İlişkin Faydalı Bilgiler” kısmındaki belgeleri ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından düzenlenen “Ticaret Politikası Önlemleri Soruşturmaları ve Genelleştirilmiş Tercihler Sistemi Uygulamaları Kapsamında Firmalarca Alınacak Avukatlık ve/veya Danışmanlık Hizmeti Harcamalarının Desteklenmesine İlişkin Uygulama Usul ve Esasları”nı incelemesinde fayda görülmektedir.

İlaveten, anılan soruşturmaya ülkemiz özel sektörünü temsilen ilgili İhracatçı Birliğimizin de taraf olup yukarıda belirtilen TİM uygulama usul ve esasları kapsamında avukatlık/danışmanlık hizmeti alarak ülkemiz ihracatçılarını savunması imkânı mevcut bulunmaktadır.

Ayrıca süreç boyunca Bakanlığımızla eşgüdüm halinde yürütülecek çalışmalarda koordinasyonun sağlanması amacıyla belirlenecek Genel Sekreterlik ile ortak avukatlık/danışmanlık hizmeti alınmasına ilişkin değerlendirmelerin, en geç 15 Kasım 2024 tarihine kadar Bakanlığımıza (ayrıca erkoyuncum@ticaret.gov.tr e-posta adresine) iletilmesi gerekmektedir.

 

 

 

Ek: 1. Açılış Bildirimi

       2. İhracatçı Soru Formu